Тренінг «Об’єднані проти насильства: від знань до дієвої допомоги»
Насильство в родині – це одна з найбільш поширених форм порушення прав людини. На жаль, сьогодні не всі готові зробити крок назустріч вирішенню нагальної проблеми: розповісти про приниження, синці, стусани, знущання в сім’ї…
18 березня 2025 року педагогині Опорного закладу загальної середньої освіти імені Василя Стуса, аби дізнатися більше про проблему гендерно зумовленого насильства, долучилися до участі в тренінгу «Об’єднані проти насильства: від знань до дієвої допомоги» в рамках проєкту: «Право на життя без насильства – цінність, за яку бореться Україна» за фінансової підтримки Посольства Фінляндії в Україні, що реалізує ГО Смарта #SmartaгромадськаорганізаціяСмарта, партнерська громадська організація «Центру «Жіночі перспективи», членкиня мережі CAFI – Заклик до дії: локальне реагування. Присутнім було запропоновано відчути себе певними супергероями /супергероїнями та назвати ту суперсилу, яка притаманна кожній учасниці. У процесі роботи тренерка сфокусувала увагу на тому, що таке «стать», а що таке «гендер», провела інтерактивну вправу на закріплення відмінностей між цими поняттями. Тренерка обговорювала типи, види та етапи насильства з учасницями, кожна могла висловити власну думку з цього питання. Родзинкою тренінгу були інтерактивна настільна гра «Рівень (не)втручання» та настільна гра-квест «Місія здійсненна».
У процесі інтерактивної гри «Рівень (не)втручання» учасниці відчули себе в ролі свідків, ділилися власними страхами, які були викликані певною ситуацією, пропонували шляхи рішень… Гра-квест «Місія здійсненна» допомогла розібратися з низкою понять, які пов’язані з гендерно зумовленим насильством. Кожен кейс («Піраміда впливу», «Знавці», Кросворд» тощо) містив цікаві й актуальні завдання. Ці активності сприяли дослідженню наслідків (не)втручання, а також розвиненню навичок безпечного реагування на ситуації насильства. Тренерка запитала учасниць, чи планують вони застосовувати набуті знання й уміння на практиці та як саме? Кожна з присутніх зазначила, що новий досвід, корисні навички буде використовувати не тільки в повсякденні, а й у професійному житті. Педагогині наголосили на тому, що під час проведення виховних заходів здобувачам і здобувачкам освіти треба розповідати про ознаки домашнього насильства, куди й до кого можна звернутися, як діяти в певних випадках, аби діти не стали заручниками ситуацій, мовчазними свідками знущань…
Тренерки провели інтерактивну вправу «Причини бездіяльності», під час якої учасниці обирали позицію погодитися чи не погодитися із запропонованими висловами, як-от: «Насильство породжує насильство», «Самі розберуться – це сімейні справи», «Він був п’яний, тому не контролював себе» тощо, аргументуючи власний вибір.
Далі присутні були об’єднані у групи та здійснили ротацію по станціях, де кожна група відчула себе в ролі свідків, постраждалого/постраждалої, злочинців, запропонувала певні рішення, узявши до увагу ту чи іншу ситуацію.
Під час рефлексії учасниці тренінгу наголосили на тому, що в процесі гри їм доводилося ухвалювати рішення – утручатися чи не втручатися в певну ситуацію з позиції обраної ролі, долати психологічні бар’єри, які часто виникають у людини, якщо питання стосується будь-кого з членів родини, брати на себе відповідальність у тій чи іншій змодельованій ситуації. Проте одноголосно зазначили, що такі тренінги треба проводити, щоб люди ставали більш обізнаними, могли розпізнати той чи інший вид насильства і як (у разі потреби) надати допомогу постраждалому чи постраждалій, адже сьогодні шантаж, маніпуляції, приниження, фізичне знущання ще й досі приховують, кривдники залишаються непокараними, а скривджені – наодинці зі своїми страхами й проблемами.








